Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 13.12.2017, 09:02

Меню сайту
Форма входу
Меню на сьогодні
Наші контакти

Логопед радить

 

Біоенергопластика як один з елементів кінезіологічних вправ

        Найважливішою проблемою дошкільного навчання та виховання на сучасному етапі є збільшення кількості дітей з мовленнєвою патологією.

        У дослідженнях учених Інституту фізіології дітей і підлітків АПН М.М. Кольцової, О.І. Ісеніної відзначений  зв'язок інтелектуального та мовленнєвого розвитку дитини зі ступенем сформованості у нього пальчикової моторики.

         Всі автори відзначають взаємозалежність мовленнєвої і моторної діяльності, стимулюючу роль тренування тонких рухів пальців. Новим і цікавим напрямком цієї роботи є біоенергопластика.

         Біоенергопластика - це поєднання рухів артикуляційного апарату з рухами кисті руки.

         За даними З А.В. та Лазаренка О.І. руху тіла, спільні рухи руки і артикуляційного апарату, якщо вони пластичні, розкуті і вільні, допомагають активізувати природний розподіл біоенергії в організмі.            Це справляє надзвичайно благотворний вплив на активізацію інтелектуальної діяльності дітей, розвиває координацію рухів і дрібну моторику.

         На першому занятті діти ознайомлюються з вправою для губ, язика або щелепи за стандартною методикою, тренуються у правильному виконанні перед дзеркалом. Рука дитини в вправа не залучається. При цьому педагог, демонструє вправу, супроводжує показ рухом кисті однієї руки.

          На третьому-четвертому занятті і у дітей підключається до артикуляції рух спочатку однієї кисті ведучої руки. Діти з домінантною правою рукою і амбідекстри працюють правою кистю, ліворукі діти - лівої. Поступово підключається друга рука. Таким чином, дитина виконує артикуляційна вправа або утримує позу і одночасно рухом обох рук імітує, повторює рух артикуляційного апарату. Така пальцево-мовна гімнастика триває весь навчальний рік. Педагог стежить за ритмічним виконанням вправ. З цією метою застосовуються рахунок, музика, віршовані рядки. При цьому двома руками логопед або вихователь продовжують давати чіткий зразок руху.

         Елеменети биоенергопластики можна знайти і в системах розвитку інтелекту методами кінезіології . Це ще один аргумент на користь застосування биоэнергоплатики, оскільки під впливом кинезіологических тренувань відзначені позитивні структурні зміни в організмі: синхронізується робота півкуль головного мозку, розвиваються здібності, поліпшуються увагу, пам'ять, мислення, мова. Сила, врівноваженість, рухливість і пластичність нервових процесів здійснюються на більш високому рівні. Удосконалюється регулююча і координуюча роль нервової системи.

         Психологи констатують розвиток міжпівкульної спеціалізації та поліпшення міжпівкульної взаємодії в результаті систематичного виконання комплексів кінезіологічних вправ.

          Вирішуючи проблему застосування  біоенергопластики в роботі з дітьми, що мають порушення мови, я поставила перед собою наступні завдання:

- узагальнити рекомендації різних авторів щодо кінезіології, психогімнастиці, розвитку артикуляційної і дрібної моторики в єдину систему,

- адаптувати вправи біоенергопластики до рухових, неврологічних і психологічних особливостей дітей зі стертою формою дизартрії,

- проаналізувати результативність роботи.

         Впровадження системи вправ передбачає кілька етапів.

        I етап - діагностичний. Він визначає структуру дефекту, його клінічні прояви і шляхи корекції.

        II етап - підготовчий. Головним його завданням було встановлення довірливих відносин з дитиною, створення позитивного емоційного настрою, викликання інтересу до занять. Цьому сприяли ігрові персонажі - Дівчатко-говорушка, доктор Звуків. Вони підбадьорювали дитини, спостерігали за його успіхами, давали ненав'язливі поради і рекомендації, просили поділитися новинами з мамою і татом. Заняття у дзеркала, різноманітна наочність, релаксуючі вправи, музичний фон, посильні завдання допомагали кожному повірити у свої сили, стимулювали до нових успіхів.

       III етап - основний.

         Починати можна з вправи “Пташенята”, оскільки важливо навчити дитину відкривати рот - це запорука вимови багатьох звуків і загальної виразності мовлення.

        Темп виконання - повільний.

        Рот відкритий рахунок до п'яти. Рот закритий - рахунок до п'яти.

        Поступово темп виконання збільшується. Діти орієнтуються на темп, заданий логопедом, на його рахунок і зразок руху руки.

        Вихідне положення: голова тримається прямо, підборіддя у звичайному зручному положенні, губи зімкнені.

        На рахунок один - щелепа опускається на ширину двох пальців, язик лежить вільно, кінчик у нижніх різців, губи зберігають округлу форму, зуби не оголюються.

       Під час тренування необхідно стежити за тим, щоб голова не нахилялася, вся увага має бути зосереджена на опусканні щелепи.

       На рахунок два - фіксуємо відкрите положення рота. На рахунок три - рот закритий.

       Показ кистю руки:

       Чотири зімкнутих пальця долонею вниз, великий палець притиснутий до вказівного. Коли рот відкривається, великий палець опускається вниз, чотири пальці піднімаються вгору.

       До всіх класичних артикуляційних вправав додаємо рух кисті.

       Динамічні вправи нормалізують м'язовий тонус, переключення рухів, роблять їх точними, легкими, ритмічними:

       Вправа “Годинничок” супроводжує стисла і опущена вниз долоня, яка рухається під рахунок вліво - вправо.

      “Гойдалки” - рух долоні з зімкнутими пальцями вгору вниз.

       “Праска” - зімкнута долоню піднято вгору, тильною стороною від себе, чотири зімкнутих пальця повільно і плавно рухаються вперед - назад і вліво - вправо.

       “Футбол” - рука стиснута в кулак, вказівний палець висунутий вперед, під рахунок кисть руки повертається вправо - вліво.

       Статичні вправи сприяють розвитку м'язової сили, динамічної організації руху, допомагають дитині прийняти правильну артикуляційну і пальчикову позицію:

       “Усмішка” - пальчики розставлені в сторони, як промінчики сонечка. Під рахунок 1-пальчики розправляються і утримуються одночасно з посмішкою 5 сек., на рахунок 2-долоню згортається в кулак. І так далі.

       “Хоботок” - долоню зібрана в пучку, великий палець притиснутий до середнього.

       “Жало”, “Змійка” - пальці стиснуті в кулак, вказівний висунутий вперед.

       “Лопаточка” - великий палець притиснутий до долоні збоку, зімкнута, ненапряженная долоню опущена вниз.

       “Чашечка” - пальці притиснуті один до одного, імітуючи положення “чашечки”.

       “Парус” - зімкнута долоню піднята вгору.

       “Гірка” - зігнута рука опущена.

        В корекційній роботі істотну роль грає виховання у дітей кінестетичних відчуттів органів артикуляції, дозволяють відчути контраст положення мови, щелеп, губ, спрямованість видиху. Їх чіткість обумовлена відчутних відчуттями, що особливо важливо на початкових етапах постановки звуків, коли ще не сформована слухова диференціація.

         Застосування біоенергопластики ефективно прискорює виправлення дефектних звуків у дітей зі зниженими та порушеними кінестетичними відчуттями, так як робота долоні багаторазово підсилює імпульси, що йдуть до кори головного мозку від мови.

        Педагог може самостійно підібрати рух руки під будь-артикуляційна вправа. Важливо не те, що саме буде робити дитина, а те, як він це зробить. Необхідно привернути увагу кожної дитини до одночасності виконання артикуляційних рухів з роботою кисті; їх ритмічності і чіткості. Неприпустима найменша недбалість.

       Загальні вправи використовуються на фронтальних заняттях. Проводилися вони щодня не менше двох раз - після ранкової гімнастики і після денного сну вихователем. Тривалість, послідовність і кількість вправ відповідають особливостям проведення артикуляційної гімнастики у мовній групі. Вибір конкретної вправи визначався етапом роботи і темою фронтальних занять.

       Комплекс підібраний та разучений дітьми з логопедом, включав в себе п'ять вправ: дві вправи статичні і три динамічні. Протягом тижня комплекс не змінювався. Кожен понеділок одна добре засвоєна вправа замінюється новою, незнайомою. Так здійснюється безперервність та поступове ускладнення роботи.

        В  біоенергопластиці використовуються добре знайомі, відпрацьовані вправи. Спочатку в комплекс входила одна така вправа. У міру оволодіння дітьми технікою синхронного руху, всі п'ять вправ комплексу виконувалися з рухом рук. Система застосовувалася в заняттях з дітьми будь-яких вікових груп.

       В залежності від віку змінювалася тільки мотивація вправ, ігрові прийоми, атрибути. Індивідуально, перед дзеркалом можна попередньо познайомити з вправою дітей, яким в силу різних причин важко розподіляти увагу і контролювати виконання. Хороший ефект у таких дітей дає вправа “Горизонтальна вісімка” .

1-2-й тиждень. Упріться язиком в зуби, намагаючись їх “виштовхнути назовні”. Розслабте язик. Повторіть 10 разів. Притискайте язик у роті то до лівої, то до правої щоки. Повторіть 10 разів.

3-6 тиждень. Витягнутою перед собою рукою зі стиснутим кулаком і виставленими вказівним і середнім пальцями малювати знак нескінченності.

7-8 тиждень. Одночасно з очима стежте за рухом пальців по горизонтальній траєкторії вісімки добре висунутим з рота язиком.

       Спеціальні підготовчі вправи діти відпрацьовували підгрупами з 2-3 чоловік та індивідуально з вихователем, логопедом, батьками.  Досвід показав, що одночасність роботи рук і мови значно полегшують дітям освоєння нової вправи. При цьому вони самі намагаються придумати рухи для долоньок, якщо дорослий не дає зразка. До того ж таку гімнастику язичка і пальців можна проводити в будь-яких умовах: в ліжечках, на прогулянці...

      IV етап - Автоматизація отриманих навичок.

      Знайомі вправи діти закріплюють в корекційному  куточку самостійно. Для цього використовували магнітофон - плеєр з навушниками. На касету були записані вказівки щодо виконання комплексів вправ для сонорних, шиплячих, свистячих звуків. Хлопці дуже люблять самостійно працювати з технікою. Підвищували інтерес до занять схеми, піктограми з позначенням вправ, ігрові атрибути для пальчиків - капелюшки, рукавички, спіднички, фігурки пальчикового театру.

       Порівняльний аналіз динаміки розвитку дітей з мовленнєвою патологією підтверджує ефективність використання технології біоенергопластики. Біоенергопластика оптимізує психологічну базу мовлення, покращує моторні можливості дитини за всіма параметрами, сприяє корекції звуковимови, фонематических процесів. Синхронізація роботи над мовленнєвою і дрібною моторикою вдвічі скорочує час занять, не тільки не зменшуючи, але навіть посилюючи їх результативність. Вона дозволяє швидко прибрати зорову опору - дзеркало і перейти до виконання вправ за відчуттями. Це особливо важливо, так як в реальному житті діти не бачать свою артикуляцію.

        Виконана робота дозволяє зробити висновок про доцільність застосування біоенергопластики у спеціалізованій групі для дітей з порушеннями мовлення.

Використання біоенергопластики в корекційній роботі з дітьми дошкільного віку з тяжкими вадами мовлення

       Поєднання біоенергопластики (рухів кістей рук) з рухами органів артикуляційного апарату - це коли в момент виконання артикуляційної вправи рука показує, де і в якому положенні знаходиться язик, нижня щелепа або губи.

      Термін «біоенергопластика» складається з двох слів: біоенергія і пластика. На думку В. В. Курис, біоенергія - це та енергія, яка знаходиться всередині людини. Пластика - плавні, розкуті рухи тіла, рук, які є основою біоенергопластики.
     «Біоенергопластика» включає в себе три базових поняття: біо - людина як біологічний об'єкт; енергія - сила, необхідна для виконання певних дій; пластика - пов'язаний пластичністю рух, який характеризується безперервністю, енергетичною наповненістю, емоційною виразністю.
     Для чіткої артикуляції потрібні сильні, пружні і рухливі органи мовлення - язик, губи, піднебіння. Артикуляція пов'язана з роботою численних м'язів, у тому числі: жувальних, ковтальних, мімічних. Процес голосоутворення відбувається за участю органів дихання (гортань, трахея, бронхи, легені, діафрагма, міжреберні м'язи).
      Мета артикуляційної гімнастики - вироблення повноцінних рухів і певних положень органів артикуляційного апарату, необхідних для правильної вимови звуків.

Мета артикуляційної гімнастики

Мета:
-Зміцнення м'язів артикуляційного апарату;
-розвиток сили, рухливості і точності рухів органів, що беруть участь в мовному процесі;
-об'єднання простих рухів у складні артикуляційні уклади

 

Мета біоенергопластики

Мета:
-розвиток координації рухів, дрібної моторики пальців рук;
-активізація інтелектуальної діяльності дитини;
-розвиток пам'яті, довільної уваги, міжпівкульової взаємодії;
-формування вміння діяти за словесними інструкціями.

 

 

Пошук
Друзі сайту
Районний методичний кабінет
 Відділ освіти Макарівської РДА

Корисні посилання
 



Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Copyright MyCorp © 2017
Конструктор сайтів - uCoz